Zo kun je in-game reclame inzetten | Marketingfeiten

2021-11-04 06:56:11 By : Ms. Shallen Shi

Gamers aan veel tijd en geld aan spelen van games. Vooral de corona-uitbraak heeft een grote impact op de gamingwereld en de corona-uitbraak gehad. Zit je er aan te denken om in-game reclame te maken, maar weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Lees dan snel verder!

Dat gaming populairder begint te worden, is op meerdere platformen duidelijk te zien. Zo is in maart 2020 het populaire gaming-platform Steam wereldwijd voor het eerst door meer dan 20 miljoen bezochte gamers. De piek van het aantal mogelijke Steam-gebruikers is zelfs meer dan 25 miljoen. Niet alleen bij Steam, maar ook bij andere streamingplatformen, zoals YouTube Gaming en Facebook Gaming, was er een groei in het ontwikkelen van jaar. YouTube Gaming groeide met 65 procent, Facebook Gaming zelfs met 238 procent.

Enkele effectieve vormen van in-game advertising:

Adverteren in de gameplay van een spel is een vorm van in-game reclame die vaak gemaakt is. De advertentie is zichtbaar op het moment dat de gebruiker het spel aan het spelen is. Hoewel de advertentie aanwezig is, kan de gebruiker het spel nog gewoon spelen zonder ergens op te klikken. Adverteerders passagier adverteren in de gameplay ook te door bijvoorbeeld reclame in de game zelf te plaatsen. Een voorbeeld hiervan is adverteren in een voetbalgame met reclame op de billboards. Deze vorm van adverteren zie je onder andere op de platformen Snapchat en Facebook/Instagram.

De advertenties schermen/billboards op het veld kunnen voor in-game advertenties kunnen goed worden gebruikt voor het plaatsen van de advertentie in de game.

Advertenties in de vorm van video's komen ook regelmatig voor in verschillende games. Er zijn twee vormen van videoreclame. De eerste vorm is de pre-roll video, waarin de gamer een video ziet voordat de game begint. Een tweede vorm is adverteren met ontvangen beloningsvideo's. Een uitleg vind je verderop in het blog. Ook de gecreëerde playables is een mogelijkheid binnen video advertising. Bij deze advertenties kunnen gebruikers de geadverteerde app/game voor een aantal seconden tot minuten spelen. Videoreclame zie platform voorbij komen, vooral je bijzondere vorme video's zijn op platformen een populaire advertentie.

Voorbeeld van een beloningsvideo

Een derde optie is audioreclame. Een onderzoek van YouGov heeft bevestigd dat audio-reclame een vorm van in-game adverteren is die vaker de voorkeur krijgt boven visuele advertenties. Ook geeft YouGov aan dat 61 procent van de gamers graag muziek en geluid aan hebben tijdens het gamen. Hierdoor is er een grote kans dat de gamers de advertenties daadwerkelijk kunnen horen. We raden aan om audio advertising vooral toe te passagier bij games waarvan bekend is dat gamers graag het geluid aan hebben staan. Een voordeel van audio-reclame is dat het geen invloed heeft op de gameplay, de gamers kunnen gewoon doorspelen tijdens het luisteren naar de reclame. Bovendien is het een handelsmanier van adverteren.

Uit een onderzoek van Multiscope bleek dat ongeveer 7,6 miljoen Nederlanders in totaal bijna een half miljard minuten per dag gamen. Vooral gaming via smartphone begint steeds populairder te worden. In 2020 was gemiddeld 35 procent van de dagelijkse gametijd het spelen van een game op een smartphone.

De Nederlandse doelgroepen binnen de game-platformen zijn gevarieerd. Populaire smartphone-games, zoals Candy Crush en Wordfeud, worden bijvoorbeeld het meest gespeeld door vrouwen tussen 18-49 jaar. Games voor de desktop en met gameconsoles, zoals FIFA en Assassins Creed, wordt gespeeld door mannen tussen de 18-34 jaar. Daarnaast worden games op de tablet en desktop gespeeld door 50-plussers. Maar staar je niet blind op deze doelgroepen. In ons blog over targeting marketing kun je namelijk lezen dat er vaak vooroordelen heersen op gebied van targeting.

In-game reclame kan succesvol zijn, maar het is belangrijk om te worden op de relevante van de advertenties. De ervaring leert dat het goed werkt als aansluiten in de context van de game-omgeving, zoals een voetbalgame waarin geadverteerd wordt voor voetbalshirts of een andere voetbalgame. Een ander voorbeeld is een Scrabble-advertentie in Wordfeud. Wanneer een advertentie niet relevant is voor de betreffende game-gebruiker kan het mediabudget ook snel verkeerd worden besteed. Om uit te leggen op welke manier je in-game reclame in kan zetten.

In-game advertentie is voor adverteerders een investeringsmogelijkheid. Zo hebben de advertenties een groot platform waar hun advertenties worden uitgevoerd. Er zijn verschillende soorten advertenties die kunnen worden ingezet, zoals banner-advertenties en native-advertenties. Deze advertenties kunnen bijvoorbeeld via Google Admob worden ingezet.

Banner-advertenties zijn advertenties, die op een vrije plek boven of onderin het scherm kunnen worden geplaatst. Deze advertenties kunnen een tekst, een foto van een filmpje zijn. Met banner-advertenties optimaliseer je de advertentie, zonder dat je de game ervaring van de gebruiker verstoort.

Voorbeeld van een banner-advertentie van Youbahn in de app Wordfeud

Dit zijn overlays op het volledige scherm, deze overlays kunnen de gebruikers zelf door op het kruisje te klikken. Deze zijn goed te gebruiken in games met meerdere niveaus van fases, de advertenties kunnen tussen de verschillende niveaus van fases van de game worden voltooid. Het is wel belangrijk om de gebruikers tussen het spel door niet te overweldigen met advertenties. 

Voorbeeld van een interstitiële advertentie

Verder heb je ook Native-advertenties, deze advertenties bestaan ​​uit een tekst, foto van video, en worden per game aangepast om bij de uitstraling van de game te passagiers. Hierdoor zijn deze advertenties geschikt voor bijna alle games. bevat deze advertenties vaak een call-to-action. Een voorbeeld van native advertising is onder andere de afbeelding die onder 'Adverteren in de gameplay' wordt geplaatst. 

Beloonde advertenties, of ook wel advertenties met een al eerder in de tekst genoemd. Deze advertenties zijn bedoeld om de gebruiker te stimuleren en veel voor binnen mobiele games. Wanneer een gebruiker deelneemt aan de advertentie krijgt deze een beloning, zoals extra tijd van extra levens. Gebruikers kunnen zelf beslissen van ze wel of niet deelnemen aan de advertentie. In het Amerikaanse onderzoek van eMarketer toont aan dat 76 procent van de gamers een voorkeur hebben voor deze vorm van adverteren.

Ander voorbeeld van een prestatie advertentie

Er zijn verschillende platformen voor in-game advertenties die kunnen worden toegepast. Bekende platformen zijn:

Facebook is een bekend en veelgebruikt platform voor in-game advertising. Het platform heeft onder andere mogelijkheden om te targeten op basis van:

Alle soorten advertenties worden ondersteund door Facebook. Ook de Playable is een mogelijkheid. Deze advertenties kunnen op verschillende apps verschijnen, zoals de Facebook app, Instagram, Messenger en Audience Netwerk.

Voor het bereiken van de iets doelgroep doelgroep voor in-game advertising is Snapchat een goede optie. In het nationale social media onderzoek van Newcom (2020) wordt de leeftijdscategorie tot 19 zo'n 72 procent gebruikt van Snapchat. In dit blogartikel over het Nationale Social Media Onderzoek lees je meer.

Snapchat Gaming maakt overduidelijk gebruik van video advertising. Een eerste vorm van reclame is de overslaanbare advertentie, deze kan de kijker gelijk wegklikken. Nummer twee is de advertentie die niet kan worden overgeslagen. Een non-skippable advertentie duurt ongeveer vijf seconden en kan niet worden overgeslagen. Ook video rewards-advertenties kun je in elke game plaatsen.

We beschrijven twee vormen van Google Ads, namelijk YouTube en Google Display Netwerk.

Volgens het videoplatform is YouTube Gaming een belangrijk en veelbekeken onderdeel van YouTube. In 2020 zijn er wereldwijd ongeveer honderd miljard besteed aan het kijken van gamingvideo's. In totaal zijn er meer dan 40 miljoen gaming-kanalen. Dit maakt YouTube een interessant platform voor in-game advertising.

Op YouTube zijn er vier manier om te adverteren, namelijk:

Het Google Display Netwerk (oftewel GDN) is een zeer groot onderdeel binnen Google. Het Display Netwerk heeft namelijk meer dan twee miljoen video's, websites en apps je een advertentie kan plaatsen. Een adverteerder maakt een keuze uit beeld- of media-advertenties. Rich media-advertenties zijn interactiever dan de 'standaard' advertenties. Hierbij kunnen bijvoorbeeld animatie, interactieve elementen en banner advertenties met tekst worden ingezet.

Er wordt door Think with Google vooral te baseren op de bedoeling van de gebruiker

Er wordt door Think with Google Advertenties vooral te baseren op de bedoeling van de gebruiker en minder op demografische gegevens. Door de focus te leggen op intentie om de advertentie te onthouden.

Mogelijke targeting opties bij de platformen

veel van het aantal platformen baseren targeting-mogelijkheden hebben, hebben we een hieronder uitgelicht.

Pieter van der Heijden is oprichter en adviseur bij Performance Driven Digital Marketing Bureau MondoMarketing. Inmiddels is hij 10 jaar actief in de online marketing wereld. Hij heeft organisaties geholpen om hun online doelen te bereiken door het uitvoeren van veelde websites & online marketingcampagnes.

Log in zodat je (in het vervolg) nog sneller kunt reageren

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder

Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigd zijn of zelfpromotioneelend, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Contentmaker en online specialist met hart voor de zorg

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0-licentie. | Ontwikkelde deur Wij zijn jou